Par Altan/Balkongdörr – Trä/Alu – Bröstad – Flex Fönster

Prisvärt varumärke med bra kvalité
Stort utbud av storlekar
P-Märkt
Energiklass 1,2 W/m2K

  • Varumärke: FLEX
  • U-värde: 1.2

Dimensioner

Utförande

Ytbehandling

Glastillval

Beslag

Tillval

Kommentar

Berörs du av kraven på säkerhetsglas?

Vid uppförande av ny byggnad och vid ändring av befintlig byggnad ska glasytor som är oskyddade utformas så att risken för personskador begränsas.

Regler för glas i byggnader (PDF, 0,6 MB)
  • Delbetala:
    Från - kr per månad
  • Skickas från fabrik
    ca vecka 07-2022

  • Delbetala:
    Från - kr per månad
  • Skickas från fabrik
    ca vecka 07-2022

13 376.48 kr
21 232.50 kr (inkl. moms)
Börja anpassa

Skickas från fabrik
ca vecka 07-2022

Produktfamilj

Flex Fönster

Produkttyp

Altandörrar

Material

Trä/Aluminium

Öppning

Utåtgående

Impregnering

EN 942 Impregnerad Flowco Rolls vattenbaserad skyddsmedel Induline

Modulmått

Avdragsmått från modul
Bredd -20 mm
Höjd -20 mm

Karmdjup

106 mm

Tröskel

Hårdträ med aluminiumprofil. Höjd 25 mm

Glastyp

3-Glas

Ljudisolering

Rw 31dB

Ytbehandling Insida

Trä

Ytbehandling Utsida

Trä/Aluminium

Hängningsbeslag

Fiskostar UH N-3248-110TMKS

Stängningsbeslag

Spanjolett FIX 846F

Handtag

FIX 7314 (matt)

Karmhål

Förborrat Ø 16/14mm

Tätningslist

Silikongummi tätningslist med två kammare. (Färg: grå)

Glaslist

Glaslist av trä, pvc eller aluminium

CE-märkning

Ja

Specialmått

Ja

Denna produkt är en tillverkningsvara som tillverkas på beställning, leveranstiden är därför normalt 4-6 arbetsveckor beroende på årstid, för mer information och priser vänligen läs mer nedanför.

Fraktkostnader tillkommer. För leveranser gäller transport fram till angiven adress på körbar väg för fullstor lastbil. Fast landförbindelse krävs. Då varorna är klara för leverans kontaktas du av speditören för överenskommelse av leveransen till dig. Det är viktigt att du planerar mottagandet av leveransen i tid. Vi förutsätter farbar väg fram till leveransadressen med 24m lastbil & släp, fri höjd 4,5m. Det är chauffören som avgör om vägen är farbar. Kontrollera godset tillsammans med chauffören. Vi förutsätter att du hjälper chauffören att lossa godset. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig extra kostnader som uppkommer vid avlastning. Köparen ombesörjer vid behov av tyngre och större fönster/dörrar bärhjälp/lossning (t.ex hjullastare, kranbil eller dylikt) från lastbil till avställningsplatsen. På de orter som vår transportör inte trafikerar kommer godset till närmaste godscentral. De kontaktar dig då godset anlänt så att du själv kan avhämta på godscentralen. Tiden som det tar för vår leverantör att köra ut varorna till dig, beror på hur leveransen stämmer överens med deras turbilar. Den tid vi anger på vår orderbekräftelse är när varorna skickas ifrån oss.

OBS! Tänk på att uppge ett telefon-/mobilnummer som vi eller speditören alltid kan nå dig på för att kunna avisera och köra ut varorna till dig! Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som inte lösts ut från posten.

Vi skickar våra gods med en tredje part. Detta innebär att vi inte kan påverka leveranstiderna från dess att ordern lämnat vårt lager. Om leveransförsening uppkommer tar Fönster24sju.se kontakt med köpare så fort som möjligt och informerar om ny uppskattad leveranstid. Säsong och yttre påverkan kan försena leveransen.

Priset på frakten visas som en delsumma på den förgenererade offerten vid utcheckningen i kassan och är sedermera inkluderad i totalpriset. Hjälp i form av hjullastare eller truck fordras vid lossning av lyftgliddörrar och större fönsterpartier. Köparen bekostar och ansvarar för detta.

Fraktskador

Köpare måste kontrollera alla produkter vid leverans för eventuella transportskador innan produkterna kvitteras i mottagandet. Om det är skador på varorna eller saknas produkter som står på fraktsedeln, ska detta omedelbart noteras på fraktsedeln. Vid en ”ren” underskrift av leveransen bortfaller reklamationsrätten.

Den beräknade leveranstiden står i orderbekräftelsen. Priserna är med förbehåll för force majeure som beror av lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet. Förseningar på grund av force majeure ger inte köparen rätt att häva avtalet. Oavsett vad det står i avtalet, räknas alltid leveranstiden från den tidpunkt då fönster24sju.se har fått svar på alla tekniska frågor, och betalningen är registrerad. Om leveransen skjuts upp på köparens begäran eller på grund av vägran att betala varorna, debiteras köparen en eventuell lagerkostnad. Om leverans sker senast 4 arbetsveckor efter den estimerade leveranstiden, betraktas varan som rättmätigt levererad.

Leveransförsening

Vi skickar våra gods med en tredje part. Detta innebär att vi inte kan påverka leveranstiderna från dess att ordern lämnat vårt eller vår leverantörs lager. Om leveransförsening uppkommer tar Fönster24sju.se kontakt med köpare så fort som möjligt och informerar om ny uppskattad leveranstid. Säsong och yttre påverkan kan försena leveransen. Om leveranstiden är av väsentlig betydelse har ni som kund rätt till att häva köpet utan kostnad. Detta gäller ej vid beställningsvaror. Leveransinformation finns via kontakt med Fönster24sju.se. Skandinaviska Fönsterlösningar AB (fönster24sju.se) kompenserar ej för aviserade leveransförseningar.

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått undertransporten. Fönster24sju.se kompenserar ej för merkostnader i samband med avbokning av hantverkare eller övriga kostnader i samband med leverans.

Se vidare Force Majeure

Force Majeure

Skandinaviska Fönsterlösningar AB (fönster24sju.se) och våra leverantörer är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar eller försenar fullgörandet. Som befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, elavbrott, sabotage, olyckshändelse, förseningar i leveranser från underleverantörer, omfattande produktionsstörningar eller jämförbara händelser utanför vår kontroll.

1. Garanti

Under förutsättning att anvisningar om lagring, monte- ring, skötsel och underhåll följs lämnar SFL garanti i enlighet med ABM 92, §17 enligt följande: ”Om inte an- nat föreskrivs i övriga avtalshandlingar ansvarar sälja- ren för fel i varan som framträder inom två år från var- ans avlämnande. Har varan levererats till ett projekt för vilket slutbesiktning skall ske, räknas angiven tid från den dag projektet blivit godkänt. Säljaren är inte ansva- rig enligt första stycket om han gör sannolikt att felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig hän- delse eller bristfällig lagring, hantering eller montering av varan eller på annat förhållande som kan hänföras till köparen”.
För fönster i icke slutbesiktigade byggnadsobjekt räknas denna garantitid från fakturans datum. För fönster i objekt som slutbesiktigats gäller datum för slutbesiktning.

2. Garantins omfattning

Under förutsättning att SFL:s anvisningar om lagring, montering, skötsel och underhåll följs*, lämnar SFL tio års garanti i Sverige på i fabrik ytbe-handlade och glasade fönster och fönsterdörrar med isolerglas. Garantin har följande omfattning:

  • Mot rötskador i fönstrets virkesdelar
  • Mot kondens mellan glasen i isolerrutor
  • På fönstrets – inklusive beslagens – funktion.

I enlighet med krav i gällande Nybyggnadsregler BFS.

3. Garantiförutsättningar

  • För annan kulör än vit, frånsäger sig SFL allt ansvar för kulörens ljusbeständighet och för skador som kan uppstå genom ökad värmeabsorption.

För att garantin skall gälla krävs:

  • Att fönstret levererats, lagrats, monterats och un-derhållits enligt SFL:s anvisningar och TMF:s skrift ”Fönster och ytterdörrar, projektering, montering, skötsel och underhåll”
  • Att fönstret ej använts på onormalt sätt eller utsatts för yttre åverkan och därvid skadats eller att det reparerats eller ändrats av annan än SFL:s servicepersonal
  • Att på fönstret fastsatt kontrollmärke ej avlägsnats eller övermålats

5. Garantiåtagande

Garantin innebär att SFL avhjälper sådant fel på fönst- ret som omfattas av garantin enligt ovan. Felet kan av- hjälpas antingen genom reparation av befintligt fönster, utbyte av felaktig komponent i fönstret eller utbyte av hela fönstret. Garantin omfattar ej kostnader för even- tuella lyftanordningar eller byggnadsställningar, som är nödvändiga för reparation eller utbyte av fönster.
* Det är av största vikt att SFL:s anvisningar för hante- ring, skötsel och montering följs noga för att garantier- na skall gälla. Angående montering, notera särskilt att användning av fogskum eller liknande inte är tillåten. Inga garantier gäller för någon produkt från SFL om fogskum använts vid montage!
** Rötskyddsgaranti gäller ej obehandlade produkter.

Flex Fönster Broschyr 2019
Monteringsanvisningar
Reklamationsbedömning
Gångjärnsjustering