DIREKT FRÅN FABRIK - RÅDGIVNING: 010-207 99 11

ångerrätt och återbetalning

Du som konsument har rätt att reklamera en vara i tre år. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Fönster24sju.se måste bevisa i det fall felet inte varit ursprungligt de sex (6) första månaderna, därefter är det du som måste bevisa att felet varit där från början eller beror på ett produktionsfel. Du  måste lämna meddelande om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Du behöver inte ange vilka påföljder du vill göra direkt.

Vid dröjsmål behöver du  inte anmäla dröjsmål förrän varan har kommit fram. Det kan alltså dröja långt mer än två månader.

Fönster24sju.se får inte ställa andra krav när det gäller fraktskador än att dessa ska anmälas inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts. Fönster24sju.se kan däremot be dig meddela fraktskador för att vi ska kunna göra en reklamation mot leverantören.

Bevis för att varan är köpt på ett visst ställa ska levereras, det är inte ett måste med ett kvitto eller en orderbekräftelse utan kan räcka med ett kontoutdrag från dig som konsument. Vid en godkänd reklamation ska fönster24sju.se stå för alla kostnader inklusive all frakt. Skulle du ha extra kostnader i samband men reklamationen som tex bensinkostnader ska även dessa återbetalas mot kvitto. Du som konsument är dock skyldig att begränsa sin skada.

Avhjälpandet ska ske inom skälig tid. Fönster24sju och kunden har alltid rätt att laga eller omleverera en vara utan att behöva motivera detta. Fel av väsentlig betydelse kan du som konsument har rätt att häva men småfel kan inte leda till en hävning. Dock kan man göra en avvägning i det enskilda fallet om vad som anses mest lämpligt och orsakar minst olägenhet för dig och minst kostnad för fönster24sju.se.

Du kan vid reklamation även kräva skadestånd oavsett om varan är omlevererad, lagad, nedsänkt i pris eller om köpet helt är hävt. Återigen måste du minska din skada och även eventuella skador på annat genom att inte använda den felaktiga varan.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/valkommen-till-allmanna-reklamationsnamnden-arn/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr